Viedeň stanovila opatrenia pre elektrokolobežky na rok 2020
2020-01-02
Viedeň predstavila 9-bodový balíček, ktorý má v novej sezóne vyriešiť pretrvávajúce problémy s elektrokolobežkami v centre rakúskej metropoly. Vedenie mesta chápe sťažnosti obyvateľov, zároveň služby nechce úplne zakázať, pretože zdieľané kolobežky sú využívané mnohými Viedenčanmi ako doplnok k MHD, bicyklu alebo autu.
"Podarilo sa nám spraviť taký krok, aby sme zohľadnili všetky zainteresované skupiny. Situáciu zlepšíme okamžitými opatreniami už v roku 2020," povedala námestníčka viedenského starostu a radná pre dopravu, Birgit Hebein. Už na začiatku jesene 2019 predstavila Hebein vyhodnotenie uplynulej sezóny zdieľaných elektrokolobežiek, ktoré ukázalo, že sťažnosti na ich užívanie prichádzajú najmä zo strany obyvateľov Viedne. "Hľadali sme možnosti, ako problémy vyriešiť. Plánované opatrenia musia byť v súlade s právom," uviedla Hebein.
Nasledujúce opatrenia sú plánované na začiatok sezóny, ktorá začne v apríli 2020. Dovtedy opatrenia vstúpia do platnosti: 1. Parkovanie len na širokých chodníkoch: Odstavenie elektrokolobežiek bude do budúcnosti možné len na chodníkoch, ktoré sú široké minimálne čtyri metre; elektrokolobežky musia byť zaparkované na kraji chodníka. 2. Vyvážené rozmiestnenie kolobežiek po meste: Mesto bude rozdelené na 3 pomyselné zóny (centrum, širšie centrum, okraje mesta) a v každej z nich môže jeden prevádzkovateľ umiestniť maximálne 500 kolobežiek, tj. tretinu z maximálneho počtu. 3. Skrátenie doby reakcie pre prevádzkovateľov: Odstránenie respektíve preparkovanie nesprávne zaparkovaných kolobežiek bude musieť prebehnúť do dvoch hodín (v pracovných dňoch od 6 do 18 hod.) a do šiestich hodín mimo stanovenú dobu. Doposiaľ bola doba na vybavenie nastavená na štyri respektíve dvanásť hodín. 4. Pilotný obvod Neubau s danými miestami na parkovanie: Parkovacie plochy budú vyznačené a situácia priebežne vyhodnocovaná. Až to bude technicky možné, bude prípadne zahrnutý aj tzv. geo-fencing (cez GPS definované parkovacie plochy, kde bude možné ukončiť prenájom kolobežky). 5. Pravidlá v aplikácii: Prevádzkovatelia budú zaviazaní k tomu, aby boli v aplikácii detailnejšie a jasnejšie znázornené pokyny pre správanie uživateľov. Okrem iného vstúpi do platnosti zákaz parkovania elektrokolobežiek na chodníkoch širších menej než štyri metre, dodržiavanie rýchlostných limitov, znamenie pomocou rúk a zákaz jazdy na chodníkoch. 6. Dodržiavanie nočného kľudu: Elektrokolobežky nesmú byť lokalizované pomocou akustických signálov. 7. Na zakázaných územiach (napr. trhy, nemocnice), ktoré budú musieť byť v aplikácii vyznačené, nesmú kolobežky jazdiť a byť parkované. 8. Automatické obmedzenia rýchlosti: Elektronicky nastavené rýchlostné limity v určitých oblastiach ako sú verejné priestranstvá alebo pešie zóny, v ktorých je jazda na elektrokolobežke povolená. 9. Na žiadosť polície sú umožnené hromadné hlásenia krádeží.
Ďalším bodom, ktorým sa chce mesto Viedeň zaoberať v roku 2020, je licencovanie trhu so zdieľanými kolobežkami. V prvej polovici roku 2020 mesto vypíše výberové riadenie na prevádzku zdieľaných kolobežiek. "Je dôležité, aby mesto stanovilo určité kritériá pre kvalitu, podľa ktorých sa bude rozhodovať transparentne a férovo o tom, ktorí prevádzkovatelia môžu byť vo Viedni aktívni," informovala Hebein. Viedenská radná si zároveň pevne stojí za týmto stanoviskom: "Od sezóny 2021 budeme tak môcť garantovať vyváženú alternatívu v oblasti mobility, ktorá bude zodpovedať požiadavkom obyvateľov mesta Viedeň."
Zdieľané kolobežky nemajú medzi obyvateľmi Viedne príliš veľkú obľubu. To ukázalo i vyhodnotenie sezóny zdieľaných elektrokolobežiek 2019.
Zdroj: com Preberať obsah stránky je možné len so súhlasom redakcie. Všetky práva vyhradené.
Viete že...
V Rakúsku je okrem bežných pozdravov v nemčine (napr. "Guten Tag!" = "Dobrý deň!") často používaná aj fráza "Grüß Gott!" = "Pozdrav pánboh!", ktorú možno použiť počas celého dňa. Odpoveďou na tento pozdrav je taktiež "Grüß Gott!".